Fakturering för icke-tjänster på expresslån.com och cashking.nu
Finance & Accounting Group har hamnat i rampljuset för att skicka ut fakturor till kunder för tjänster som i själva verket är gratis. Deras verksamhet är kopplad till sajterna expresslån.com och cashking.nu, där kunderna erbjuds hjälp att hitta lån, men i verkligheten får de bara en vidarebefordran av sin låneansökan. Denna onödiga tjänst uppmärksammades av SVT redan 2016 men finns kvar än idag 8 år senare.
Hur fungerar expresslån.com och cashking.nu?
Både expresslån.com och cashking.nu marknadsför sig som plattformar som hjälper kunder att hitta attraktiva sms-lån. Processen är enkel: kunderna fyller i en ansökan online, men först efter att de har godkänt en ”serviceavgift”. Vad som inte framgår tydligt är att denna avgift tas ut oavsett om lånet beviljas eller inte. Dessutom lånar inte dessa sajter ut några pengar själva; de vidarebefordrar endast låneansökningarna till andra bolag.
Så här står det idag på i villkoren som ligger på en annan sida än den där man skickar in ansökan:
Konsumentverkets kritik
Anna Hult från Konsumentverket har uttryckt stark kritik mot denna affärsmodell. Hon förklarar att konsumenter betalar för något som egentligen är gratis, eftersom de kan ansöka om krediter direkt själva eller använda en gratis förmedlare.
– ”Det innebär att man som konsument betalar för något som egentligen är gratis. Du kan ju lätt ansöka om en kredit själv. Eller använda en förmedlare som är gratis och genomför tjänsten åt dig på det sättet.”
Ägarens försvar
Mathias Samuelsson, ägare av Cashking, erkänner att företaget inte levererar något konkret värde. De har endast en webbsida där ansökningar mellanlandar innan de skickas vidare till ett snabblånebolag.
– ”Vi levererar ingenting konkret. Utan vi har bara en sida där man mellanlandar,” säger Mathias Samuelsson till SVT.
Samuelsson jämför detta med att betala en inkassoavgift på 180 kronor för en sen faktura, där kunden inte heller får något konkret tillbaka.
Konsumenters upplevelser
SVT har varit i kontakt med flera konsumenter som känner sig lurade av företaget. Många trodde att de hade att göra med ett låneföretag och i vissa fall har kunder fått räkningar för flera ansökningar gjorda samma eftermiddag.
– ”De tar betalt för att genomföra en icke-tjänst. Du får ju ingenting för pengarna, för du hade kunnat göra det själv. Det blir som att ta betalt för luft helt enkelt,” säger Anna Hult.
Laglig men tveksam verksamhet
Trots kritiken är det inte olagligt att ta betalt för en tjänst som egentligen är gratis. Konsumentverket kan därför inte göra mycket mer än att uttrycka sitt missnöje med verksamheten. När Konsumentverket senast intresserade sig för Cashking lades sidan ner tillfälligt, men återuppstod senare. Nu säger Mathias Samuelsson att han återigen lägger ner Cashking.
Finance & Accounting Group har skapat en affärsmodell där de tar betalt för att vidarebefordra låneansökningar, något som konsumenter enkelt kan göra själva gratis. Trots att verksamheten inte är olaglig, är den starkt kritiserad av Konsumentverket och konsumenter som känner sig lurade. Verksamheten exemplifierar hur företag kan utnyttja okunskap och desperation hos konsumenter för att tjäna pengar på en tjänst som i praktiken inte tillför något konkret värde.